Jiří Moravec
Ke Skalce 1002
561 69  Králíky

+420 607 667 233
motocentrumkralikyseznam.cz

www.motokraliky.cz
www.moto-benelli.cz
Máte dotaz? Napište nám:

- Vyplňte mailový kontakt na Vás
- Vepište Váš dotaz
- Opište spam kod
- Odešlete

Nezapomeňte připsat jakého sortimentu se Váš dotaz týká!
Jak vybrat čtyřkolku ?



Chápeme jak může být výběr vhodné čtyřkolky složitý, proto Vám zde uvádíme obecnější pohled na tuto problematiku.

Čtyřkolky, jsou bezpochyby největším motoristickým fenoménem, nejen v České Republice, ale i ve světě a jejich vývoj a celkové vlastnosti jdou dopředu nevídaným tempem. Konstrukce čtyřkolek se ustálila na čtyřech hlavních kategoriích, mezi kterými si budete dále vybírat:

sportovní čtyřkolky neboli QUADY
pracovní/užitkové/rekreační čtyřkolky neboli ATV
vozidla typu side-by-side
dětské/juniorské čtyřkolky



Jak vybrat?

Když přemýšlíte o čtyřkolce, tak byste měli začít od rozhodnutí, zda užitkovou, nebo sportovní čtyřkolku. Není to tak jednoduché, protože i tyto kategorie se již prolínají.

Sportovní čtyřkolky

mívají náhon pouze zadních kol, jsou širší, výkonnější a „rozpláclejší" než čtyřkolky užitkové. Mají nízké těžiště a malou hmotnost, takže mají výborné dynamické a jízdní vlastnosti - sportovní čtyřkolky jsou o rychlosti. Jsou určené pro řádění, driftování, létání vzduchem, závodění, ale můžete na nich vyrazit třeba na celodenní výlet. Sportovní čtyřkolky mohou mít mechanickou převodovku nebo variátor, takže se opět musíte rozhodnout. U variátorových čtyřkolek obstará veškeré řazení variátor a vy se můžete věnovat vlastní jízdě, která je také méně namáhavá. Variátorové sportovní čtyřkolky nebývají tak radikálně sportovní, jsou dělané víc do pohody a na výlety. U sportovních čtyřkolek s mechanickou převodovkou a nožním řazením je nutno řadit stejně jako u motocyklů, tedy včetně ručního ovládání spojky, a proto tohle řazení najdete spíše na ostrých sportovních čtyřkolkách, mnohdy určených i pro závodění. Jako první čtyřkolku bychom spíše doporučili variátorovou.

Užitkové čtyřkolky

Užitkové čtyřkolky jsou vyšší a robustnější, mají dokonalé krytí proti blátu a vodě, vpředu a vzadu najdete ocelové nebo plastové rámy sloužící jako nosiče zavazadel a nástaveb. Užitkové čtyřkolky jsou o průchodnosti terénem, trakci a tažné síle. Ta je dána náhonem na všechna čtyři kola (u všech námi prodávaných čtyřkolek připojitelným), vyšší hmotností a vyššími zdvihy pérování. Užitkové čtyřkolky pomáhají v terénu, na polích, letištích, na stavbách, na farmách a v lesích, ale výborně se hodí i na výlety. Výborné terénní schopnosti našich užitkových čtyřkolek jsou umožněné už zmíněným připojitelným předním náhonem, dále variátory s redukcí do pomala a schopností brzdit motorem, a také uzávěrkami předních diferenciálů. Čtyřkolka s náhonem na všechna čtyři kola je k nezaplacení také v zimě, protože místo kol si můžete namontovat čtyřkolkové pásy, čímž se ze čtyřkolky stane pásák a vy ušetříte za nákup drahého sněžného skútru. Většina našich čtyřkolek má zadní náhon kardanem. Je sice dražší než náhon řetězový, ale je odolný, bytelný, téměř bezúdržbový a nemusíte jej pravidelně mazat. Řetěz je na druhou levnějším řešením.

Tip:
Při jízdě po silnici se čtyřkolkou 4x4 jezděte jen na zadní náhon. Se zapnutým pohonem předních kol je čtyřkolka neklidná a hůře zatáčí.

Kvalita čtyřkolek

Před rozhodnutím o koupi si zjistěte všechno o kvalitě jednotlivých značek, o SKUTEČNÉM stavu zásobení náhradními díly, o SKUTEČNÉ praxi a rychlosti při vyřizování eventuálních reklamací. Nejlepší, co můžete udělat je zeptat se. Zeptat se lidí, známých, kamarádů, čtyřkolkářů na srazech, kteří uvažovanou čtyřkolku už mají. Internetová fóra totiž nejsou vždy objektivním pramenem informací. Nikdy nevíte, kdo je za neznámým inkognito uživatelem, jestli to zrovna není zapšklý zástupce nebo prodejce jiné značky, který záměrně pomlouvá konkurenci na kterou jinak nestačí. A to se netýká jen webových fór, někdy to může být i celý rádoby nezávislý čtyřkolkový web, ovšem provozovaný s jediným záměrem - pošpinit veškerou konkurenci.


Povinná výbava na čtyřkolce od 1. 1. 2011

lékárnička - nové předpisy upravují obsah lékárničky (dle vyhlášky č 216/2010).
reflexní vesta - novinkou je povinnost vozit s sebou (ne na sobě) reflexní vestu. pojistka - součástí povinné výbavy vozidla kategorie L (motocykly, čtyřkolky) je      jedna náhradní pojistka




ČASTO KLADENÉ OTÁZKY ...

Je rozdíl mezi čínskými a tchajwanskými čtyřkolkami?

Ano, rozdíl je v kvalitě konstrukce, kvalitě používaných materiálů a zejména kvalitě výroby. Sice i v Číně se sem tam najde výrobce, který je o trochu kvalitnější než šedý průměr, ale ani tyto výjimky nesnesou srovnání se čtyřkolkami vyrobenými na Tchajwanu. Když jsme si před lety vybírali zahraničního partnera, navštívili jsme továrny všech předních čínských i tchajwanských výrobců. Mohli jsme se tenkrát domluvit s kterýmkoliv čínským výrobcem, nás ale jednoznačně upoutal Tchajwan. Nejen pro ten propastný rozdíl v kvalitě výroby i konstrukce, ale také proto, že lidé na Tchajwanu měli daleko větší zájem o věc, chtěli jít technicky a kvalitou dopředu, neměli jen zájem o to, kolik kontejnerů odeberete a pokud možno bez záruky.

Pokud se podíváme na světovou produkci čtyřkolek, na jejich kvalitu a úroveň péče o zákazníka, tak nejvýše stojí čtyřkolky prestižních amerických, japonských a evropských výrobců. Ty jsou ovšem také velmi drahé. Na zcela opačném konci stojí čtyřkolky čínské výroby. Jsou za velice nízkou cenu, ale velice nízká je také jejich kvalita. A už vůbec neshromažďují informace z trhu, mají problémy s reklamacemi a často je problémem i zásobování náhradními díly. Uprostřed mezi těmito dvěma skupinami jsou pak čtyřkolky tchajwanské. Ty se svojí kvalitou, konstrukcí, designem a úrovní péče o zákazníka přibližují čtyřkolkám prémiových značek, ovšem cenově stále zůstávají na velice příznivých hladinách.

Příčiny lepší kvality tchajwanských čtyřkolek před čínskými jsou dány i historickým vývojem. Občas si lidé tyto dvě země pletou, někdy jsou házeny do jednoho pytle záměrně. I oficiální názvy obou zemí jsou si podobné. Čína,neboli Čínská lidová republika, se anglicky nazývá People´s Republic of China, zkratka je PRC, zatímco oficiální název Tchajwanu je Republic of China, ve zkratce ROC. Ostrov Taiwan politicky pořád spadá pod Čínu, ale dlouho se snaží o jediné - odtrhnout se od ní.

Zatímco Čína byla od roku 1911 až do konce druhé světové války, kdy přišli k moci komunisté, zmítaná v bojích mezi komunisty, nacionalisty a místními válečníky, Taiwanu vtiskli tvář Japonci, kteří tu před válkou vládli plných padesát let. A právě zde se bere rozdíl mezi mentalitou číňanů a tchajwanců, který se promítá i do výroby. Dnešní Tchajwanci mají daleko blíže k Japonsku, než k Číně. Mentalita tchajwanců se odráží ve větším důrazu na kvalitu, citu na detail, mají jiná měřítka na to, co smí a co už nesmí opustit brány jejich továrny, ať co do kvality výroby nebo kvality konstrukce.

Pokud nemáte tu zkušenost, pokud chcete čtyřkolku víc opravovat než na ní jezdit, anebo ji používat s permanentním rizikem, že vás někde nepojízdného nechá, je to samozřejmě vaše volba. Ale až zjistíte, že takhle už to prostě dál nejde, rádi vás přivítáme u nás, ve světě kvalitních tchajwanských čtyřkolek…


Jak se starat o vzduchový filtr?

Vzduchový filtr jsou plíce vaší čtyřkolky. Vzduchový filtr brání zničení válce a pístu, které by nastalo, kdyby se do motoru nasál prach. Pro vaši představu, jak obrovské množství vzduchu projde filtrem, tak u motoru o objemu 450 cm3 filtr pročistí při 8000 ot/min zhruba 2000 litrů vzduchu za jedinou minutu (!), a za 20 minut projde filtrem 300 hektolitrů vzduchu.

Prach je tvořen mikroskopickými, tvrdými a ostrými částicemi křemene, a pokud se dostane do válce, vydře jej i s pístem a způsobí zadření motoru. Proto je péče o filtr tak důležitou součástí údržby vaší čtyřkolky.

Mytí filtru

Nejčastěji se u čtyřkolek používají molitanové filtry. Jejich údržba spočívá v pravidelném mytí a následném napuštění olejem. Bez napuštění olejem by molitanový filtr vzduch nevyčistil, neplnil by svoji funkci, proto je tak důležité.

Na praní filtrů se vyrábějí speciální čisticí přípravky, například Maxima Clean-Up nebo Maxima Air Filter Cleaner. Ponořte filtr do tohoto přípravku, filtr v něm důkladně vyperte, popř. jej nastříkejte čistícím sprejem a několik minut nechte působit. Tím filtr zbavíte mastnoty a zbytků starého oleje, na úplné vyčištění filtru to ale nestačí, protože čistící přípravky na filtry nerozpouštějí bahno a bláto. Proto se filtr musí po vyprání v přípravku ještě důkladně proprat v tekoucí vlažné vodě za použití Jaru nebo podobného prostředku. Filtr properte, důkladně vymačkejte (nikdy neždímejte ani nepřekrucujte!), a nechte jej dokonale vyschnout (ne na přímém slunci), nejlépe do druhého dne. Pracujte v igelitových rukavicích. Nezapomeňte vyčistit i vnitřek airboxu vaší čtyřkolky a nosnou klec filtru.

Čeho se vyvarovat:

Nikdy neperte molitanový filtr v benzínu. Benzín, i technický, je pro materiál filtru velmi agresivní. Rozežírá lepidlo, kterým je filtr slepený, a napadá i materiál filtru, postupně jej vyžírá a zvětšuje jemné komůrky filtru, způsobuje stárnutí a zkřehnutí molitanu.

Napouštění filtru olejem

Nejdřív si ještě jednou zopakujme, proč je napuštění filtru olejem tak důležité. Olej na vzduchové filtry má speciální složení - je lepivý, vytváří vlasové nitě, a v komůrkách filtru vytváří lepivou vrstvičku, na které se zachytí i ty nejjemnější částice prachu. Právě proto je nutné používat pouze oleje určené výhradně na vzduchové filtry. Pokud byste chtěli použít obyčejný motorový olej, ten po chvíli steče z filtru a neudrží se v jeho pórech. Olej pro vzduchové filtry je zabarvený, aby bylo dobře vidět, kde je filtr napuštěný dostatečně a kde ještě ne.

Existuje několik způsobů napouštění filtrů olejem:

- ponořit filtr kompletně do oleje, důkladně jej vymačkat, pak jej zabalit do ubrousku nebo novinového papíru a vymačkat znovu
- udělat na filtru otevřenou olejovou dózou "berušku" a ručně jej propracovat, dokud nebude zbarvení rovnoměrné
- nalít cca dvě polévkové lžíce oleje do igelitové tašky, vložit do ní filtr, uzavřít gumičkou a promnout, až bude filtr zbarven rovnoměrně
- nanést olej na filtr štětcem a promnout jej, až bude zbarven rovnoměrně
- použít olej ve spreji

Ať si vyberete kterýkoliv způsob, výsledkem musí být dobře promazaný filtr, ze kterého ale nesmí olej odkapávat. Filtr před namontováním nechte alespoň 20 minut větrat, aby se odpařila rozpouštědla. Před vlastní montáží filtru ještě naneste na dosedací plochu filtru vazelínu, která dotěsní filtr k nosiči filtrboxu.


Jak mám udržovat řetěz na čtyřkolce?

Údržba řetězu sestává ze tří základních úkonů: napínání, čištění a mazání řetězu.

Napínání řetězu

Při koupi nové čtyřkolky nebo nového řetězu jej zkontrolujte a napněte po ujetí prvních cca 200 km. Nový řetěz se totiž na začátku vytahuje více, poté jej stačí kontrolovat zhruba každých asi 800 - 1000 km. Řetěz se napíná na hodnoty uvedené ve vašem návodu k obsluze.

Čištění řetězu

Aby se mohl řetěz správně namazat, musí se nejdřív dobře vyčistit. Pokud byste to neudělali, veškerý písek a prach v řetězu pouze překryjete další vrstvou maziva. Řetěz očistěte na hrubo mosazným drátěným kartáčem, vyrábějí se i čistící spreje na řetěz. Pokud jde o řetěz bez O-kroužků, je nejlepší jej rozpojit a celý jej ponořit do nafty nebo benzínu. Lze si pomoci i starým zubním kartáčkem, kterým se odstraní zbytek nečistot. Na O-kroužkové řetězy se používají pouze speciální čističe na O-kroužkové řetězy, jiné chemikálie mohou materiál O-kroužků narušovat.

Mazání řetězu

Řetězy se mažou řetězovými spreji. Většinou jsou určené i pro O (X-) kroužkové řetězy, na spreji to musí být napsáno. Stříkejte na vnitřní stranu řetězu, mezi obě řady svislých destiček, odstředivá síla při jízdě pak roznese mazivo i na vnějšek řetězu.

Po nasprejování řetězu jej nechte alespoň 20 minut v klidu, aby se odpařily těkavé složky, které mazivo roznášejí do úzkých mezer mezi čepy. Nemažte řetěz těsně před jízdou, většina maziva by bez užitku odlétla.


Mohu se čtyřkolkou na dálnici?

Ano, ale pouze, pokud má vaše čtyřkolka konstrukční rychlost (maximální rychlost podle technického průkazu) vyšší, než 80km/hod.


Jak hustit pneumatiky?

Pneumatiky hustěte na hodnoty uvedené ve vašem návodu k obsluze. Kontrolujte tlak pneumatik často. Obecně platí, že do terénu byste měli hustit poněkud méně, pneumatiky na nerovnostech „pérují“, při převaze jízdy po asfaltu je naopak třeba nahustit pneumatiky víc, čtyřkolka pak lépe sedí.
Tlaky ve čtyřkolkových pneumatikách jsou daleko nižší, než u aut a motocyklů. Většinou ani nelze použít běžné pneuměřiče. Na čtyřkolkové pneumatiky se dodávají speciální nízkotlaké měřiče tlaku, někdy jsou součástí originálního nářadí.


Jaký řidičák potřebuji na čtyřkolku?

Řidičská oprávnění pro řízení čtyřkolky upravuje zákon č.411/2005 sb., konkrétně - § 81 - Skupiny a podskupiny řidičských oprávnění:

(odst.4) Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení:
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 2, 3 a 15 a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg,

b) traktorů a pracovních strojů samojízdných, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg,

c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla.

(odst.5) Řidičské oprávnění podskupiny B1 opravňuje k řízení motorových tříkolových a čtyřkolových vozidel uvedených v odstavci (4), jejichž maximální konstrukční rychlost převyšuje 45 km.h-1 nebo jsou poháněná spalovacím motorem o objemu válců převyšujícím 50 cm3 nebo jsou poháněná jakýmkoli jiným zařízením srovnatelného výkonu. Pohotovostní hmotnost těchto vozidel nesmí být vyšší než 550 kg; do pohotovostní hmotnosti vozidla elektricky poháněného se nezapočítává hmotnost akumulátorů.

Tento zákon tedy jasně říká, že pro řízení čtyřkolky, ať máte čtyřkolku v kategorii L nebo R, je třeba řidičské oprávnění skupiny B1. A protože B1 je podskupina skupiny B, lze čtyřkolku řídit i s ŘP skupiny B.


Chci vozit na čtyřkolce dítě. Jak starý může být spolujezdec?

zákon neupravuje přepravu dětí na čtyřkolce a není tak stanoven žádný věkový limit pro tuto přepravu. Dotaz, na nějž bylo předmětnou písemností odpovídáno, byl provázán se speciálními čtyřkolkami zařazenými podle zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a prováděcí vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti vozidel, ve znění pozdějších předpisů, mezi ostatní zvláštní vozidla kategorie R do skupiny speciálních nosičů pracovních adaptérů.

V jiných případech jsou čtyřkolky dle citovaných právních předpisů zařazeny do druhu silničního vozidla motocykl (kategorie L). Vzhledem k tomu lze analogicky odvodit, že odpověď na otázku minimálního věku osob přepravovaných na těchto čtyřkolkách vyplývá z příslušných ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, upravujících podmínky jízdy na motocyklech. Podle § 7 odst. 1 písm. e) tohoto zákona nesmí řidič na druhém sedadle motocyklu přepravovat osobu mladší 12 let.